SeGaMed : la CONFERENCE

Jeudi 12 septembre 2013 (après-midi)

13h00 - 14h00 : Accueil des participants - Visite des stands

14h00 - 14h15 : Séance d'ouverture
Aurore Guillaume, Teresa Colombi
Présidents du comité scientifique
Julian Alvarez
Président de l'IRSeG (Initiative Recherche en Serious Gaming)
Pascal Stacccini, Jean-François Carrasco
Présidents du comité d'organisation

14h15 - 15h00 : Conférence invitée
Michael Stora et Julian Alvarez
S'approprier le jeu sérieux "santé" : points sémantiques, définitions et aspects psycho-cognitifs

15h00 - 16h30 : Communications orales
Appropriation et contextes
Modérateurs : A. Guillaume, JF Carrasco
- Jean-Paul Dercq. Using a Facebook page as a vehicle for continuing education in emerging countries
- Brice Dubat. Du savoir-faire au savoir-être : des serious games pour changer les comportements.
- Nicolas Rombauts, Benoit Vrignon. La simulation au service de la pédagogie : exemple de l'évaluation formatrice.
- Jing Guo, Nicolas Singer. Un Serious Game pour la mise en évidence des processus communicationnels médecin-patient lors d’une consultation médicale.
- David Darmon, Pascal Staccini. Quelles applications du jeu sérieux à l'apprentissage des bonnes pratiques de télémédecine ? A propos du programme SALT (Simulation and Active Learning for Telemedicine).

16h30 - 17h15 : SeGaMed félicite le vainqueur des e-virtuoses awards en santé : Hammer and Planks
Julian Alvarez
Le dispositif de sélection des e-virtuoses awards
Antoine Seilles
La genèse et les objectifs du jeu Hammer and Planks

17h15 - 18h00 : Visite des stands

Vendredi 13 septembre 2013

08h00 - 09h00 : Accueil des participants - Visite des stands

09h00 - 09h45 : Conférence invitée
Aurore Guillaume et Piermarco Rosa
Le jeu sérieux comme outil d'éducation thérapeutique et d'éducation pour la santé : quelle séquence pédagogique et quel game design pour une meilleure appropriation ?

09h45 - 10h45 : Communications orales
Appropriation et handicaps
Modérateurs : J. Alvarez, L. Auneau
- Loïc Balouzat, David Buchheit, Alexandre Maignot. Un autre regard.
- Lucie Bertholier, Pierre Foulon, Philippe Robert, Grégory Bensadoun. Az@GAME : Serious Games et maladie d'Alzheimer
- Le Gall Eva, Hun Stephanie, Askenazy Florence, Renaudo Nadine, Serret Sylvie. SEMATIC: a serious game to learn the reading code in children with Low–functioning autism

10h45 - 11h15 : Pause - Visite des Stands

11h15 - 12h00 : Conférence invitée
Anna Sort et Teresa Colombi
Le jeu sérieux et les professionnels de santé : le défi comme moteur d'apprentissage

12h00 - 12h30 : SeGaMed fait un zoom sur un thème
Alexandre Mignon
Sauver des vies par le jeu ou comment enseigner par le jeu sérieux ?

12h30 - 14h00 : Buffet - Visite des Stands

14h00 - 14h45 : Conférence invitée
Laurent Auneau et Hélène Michel
Mesurer l'appropriation d'un jeu : méthodes et analyse

14h45 - 15h45 : Communication orales
Evaluation de l'appropriation
Modérateurs : D. Crookall, P. Staccini
- Jérôme Laurent, Josette Fontaine, Cyrielle Cossement. L’utilisation de la réalité augmentée, sur tablette tactile, dans la prévention de la douleur procédurale en pédiatrie.
- Leray Helene, Joubert Michael, Reznik Yves. Utilisation du jeu sérieux “L’affaire Birman” par une population d’enfants et d’adolescents atteints de diabète de type 1 : effet sur l’acquisition de connaissances et de compétences concernant le diabète (étude LUDIDIAB).
- Giancarlo Bo, Lucia Pannese, Michael Lawo, Silvia Gabrielli. The REHAB@HOME Project: Engaging Game-based Home Rehabilitation for Improved Quality of Life.

15h45 - 16h30 : Conférence invitée
David Wortley
Apprentissage immersif et jeu sérieux pour l'apprentissage en médecine

16h30 - 17h00 : Session de clôture
Jean-Paul Fournier
Quels sujets de jeux serieux "médicaux" pour quels objectifs pédagogiques et docimologiques ?

Evaluation de la conférence - Questionnaire de satisfaction
Aurore Guillaume, Teresa Colombi, Julian Alvarez, Jean-François Carrasco, Pascal Staccini : SeGaMed 2014

17h00 - 18h00 : Visite des stands

SeGaMed : la MASTER CLASS
RENCONTRE AVEC LES EXPERTS

Samedi 14 septembre 2013

La master class SeGaMed est un moment privilégié pour rencontrer, travailler et échanger avec les experts.
La master class SeGaMed est ouverte à tout public : clinicien, technicien, concepteur, développeur, étudiant, enseignant, tout utilisateur qui a envie d'approfondir ses connaissances.
La master class SeGaMed est organisée en 5 ateliers.
Les étudiants sont répartis en 5 groupes.
Chaque atelier est animé par deux experts.
Chaque atelier dure 1 heure et propose aux étudiants de répondre à une question de façon interactive et collaborative.
Au cours de la master class chaque étudiant participe à chacun des 5 ateliers.
En fin de journée une séance de debriefing est organisée : chaque groupe expose et discute les points essentiels d'un des cinq ateliers.
Les participants évaluent la master class en répondant à un questionnaire de satisfaction.
Atelier 1 : Julian Alvarez
Atelier 2 : Aurore Guillaume et Piermarco Rosa
Atelier 3 : Anna Sort et Teresa Colombi
Atelier 4 : Laurent Auneau
Atelier 5 : David Wortley
Session de debriefing : David Crookall

08h00 - 09h00
 : Accueil des participants - Café de bienvenue
09h00 - 13h00 : Ateliers
13h00 - 14h00 : Déjeuner sur place
14h00 - 15h00 : Ateliers
15h00 - 16h30 : Séance de debriefing - Evaluation de la master class

SeGaMed: the CONFERENCE

Thursday 12th September 2013 (pm)

13h00 - 14h00: Registration and welcome - Exhibition

14h00 - 14h15: Opening Session
Aurore Guillaume, Teresa Colombi
Chairs of the Scientific Commmittee
Julian Alvarez
Chair of IRSeG (
Initiative Recherche en Serious Gaming)
Pascal Stacccini, Jean-François Carrasco
Chairs of the Organisation Committee

14h15 - 15h00: Dual keynote session
Michael Stora and Julian Alvarez
How to go deep into a "healthcare" serious game: definitions, semantic and psycho-cognitive aspects?

15h00 - 16h30: Oral presentations
Appropriation and contexts
Chairs : A. Guillaume, JF Carrasco
- Jean-Paul Dercq. Using a Facebook page as a vehicle for continuing education in emerging countries
- Brice Dubat. From know-how to life skills: serious games to change behaviors.
- Nicolas Rombauts, Benoit Vrignon. Simulation for pedagogy: example of formative evaluation
- Jing Guo, Nicolas Singer. A serious game to identify communication processes between patient and physician during a medical visit.
- David Darmon, Pascal Staccini. Serious gaming and learning good practices of telemedicine: the SALT programme (Simulation and Active Learning for Telemedicine).


16h30 - 17h15: SeGaMed honnors the winner of the e-virtuoses healthcare awards: Hammer and Planks
Julian Alvarez
The selection process of the e-virtuoses awards
Antoine Seilles
Genesis and objectives of the game Hammer and Planks

17h15 - 18h00 : Exhibition

Friday 13th September 2013

08h00 - 09h00: Registration and welcome - Exhibition

09h00 - 09:45: Dual Keynote Session
Aurore Guillaume and Piermarco Rosa
Serious game as a tool of therapeutics and health education: what kind of pedagogical sequence and what kind of game design for a good appropriation

09h45 - 10h45: Oral presentations
Appropriation and disabilities
Chairs: J. Alvarez, L. Auneau
- Loïc Balouzat, David Buchheit, Alexandre Maignot. Another look.
- Lucie Bertholier, Pierre Foulon, Philippe Robert, Grégory Bensadoun. Az@GAME: Serious Games and Alzheimer disease
- Le Gall Eva, Hun Stephanie, Askenazy Florence, Renaudo Nadine, Serret Sylvie. SEMATIC: a serious game to learn the reading code in children with Low–functioning autism

10h45 - 11h15: Pause - Exhibition

11h15 - 12h00: Dual Keynote Session
Anna Sort and Teresa Colombi
Serious games for healthcare professionals: the challenge as an incentive for learning

12h00 - 12h30: SeGaMed highlights a topic
Alexandre Mignon
Saving lives by playing game: how to teach with serious game?


12h30 - 14h00: Lunch - Exhibition

14h00 - 14h45: Keynote Session
Laurent Auneau and Hélène Michel
Measuring how a game is used: methods and analysis

14h45 - 15h45: Oral presentations
Evaluation of appropriation
Chairs: D. Crookall, P. Staccini
- Jérôme Laurent, Josette Fontaine, Cyrielle Cossement. Augmented reality with a touch tab for prevention of procedural pain in pediatrics
- Leray Helene, Joubert Michael, Reznik Yves. Using the serious game L’affaire Birman” by a population of children with type 1 diabetes: effect on knowledge and skills acquisition about the disease (study LUDIDIAB).
- Giancarlo Bo, Lucia Pannese, Michael Lawo, Silvia Gabrielli. The REHAB@HOME Project: Engaging Game-based Home Rehabilitation for Improved Quality of Life.


15h45 - 16h30: Keynote Session
David Wortley
Immersive learning and serious games for medical education


16h30 - 17h00 : Closing session
Jean-Paul Fournier
What kind of medical serious games topics for what pedagogical and assessment objectives?

Evaluation of the conférence - Satisfaction questionnaire
Aurore Guillaume, Teresa Colombi, Julian Alvarez, Jean-François Carrasco, Pascal StacciniSeGaMed 2014

17h00 - 18h00: Exhibition

SeGaMed: the MASTER CLASS
MEET THE EXPERTS

Saturday 14th September 2013

The master class SeGaMed is a great time to meet, work and interact with experts.
The master class SeGaMed is open to clinician, technician, designer, developer, student, teacher, anyone who wants to deepen his knowledge.
The master class SeGaMed is organized into five workshops.
Students are divided into five groups.
Each workshop is led by two experts.
Each workshop lasts one hour and offers students answering a question in an interactive and collaborative way.
During the master class each student participates in each of the five workshops.
By late afternoon a debriefing is organized: each group presents and discusses the main points of one of the five workshops.
Participants evaluate the master class by responding to a satisfaction questionnaire.

Workshop 1 : Julian Alvarez
Workshop 2 : Aurore Guillaume and Piermarco Rosa
Workshop 3 : Anna Sort and Teresa Colombi
Workshop 4 : Laurent Auneau
Workshop 5 : David Wortley
Debriefing : David Crookall

08h00 - 09h00 : Welcoming participants - Coffee
09h00 - 13h00 : Workshops
13h00 - 14h00 : Lunch
14h00 - 15h00 : Workshops
15h00 - 16h30 : Debriefing - Evaluation of the master class